Annika Österlind, Hima Frenning, Birgitta Glenmark
Gemensam utställning med tre konstnärer som alla har anknytning till Skåne. Vi får möta Birgitta Glenmarks lekfulla måleri som kännetecknas av stor nyfikenhet på olika material och färg, Hilma Frennings fina glasskulpturer som möter andra material och Annika Österlinds frodiga kvinnor i stengods och silver.
Utställningen pågick:
15 oktober – 12 november 2022.
Medverkande konstnärer
Annika Österlind, keramiker
Annika är både keramiker och dekoratör. Hon har sin ateljé i Dalby som ligger en bit utanför Lund Hennes skulpturer i stengods är mestadels frodiga kvinnor som utstrålar lugn, trygghet och glädje. Nu finns kvinnofigurerna även som silversmycken. Råkor är ett annat motiv, men också vaser och krukor. Annika berättar:
”I hela mitt liv har jag arbetat med händerna. Jag tecknade och målade mycket som barn och utbildade mig så småningom till dekoratör. Efter hand tog keramiken över mer och mer. Råkorna ser jag ofta i träden utanför ateljén. Både råkorna och kvinnofigurerna ligger mig varmt om hjärtat! Jag sålde till och med några råkor som hamnade hos kungen av Marocko.”
Annika Österlind
Hima Frenning, skulptur, glas, måleri/mixed media
Himas verk lever sitt liv i gränslandet mellan olika begrepp som form, funktion, bruksföremål, konstglas, design, konst- och konsthantverk. Hon ser färg och form som viktiga ingredienser och bärare av budskap och hon blandar olika material och tekniker. Förutom glas arbetar hon också med metall, trä, tyg, fjädrar och andra material som går att kombinera med glas.
”Jag har alltid varit intresserad av konst i alla dess former. Tecknade och målade redan i tidig ålder då min far var en duktig konstnär och målade i olja. Här i Sverige blev jag snabbt fascinerad av glas och alla duktiga glaskonstnärer. Jag styrs ofta av en impuls som utvecklas till en idé som måste genomföras och jobbar oftast med kontraster, olika material och tekniker.”
Hima Frenning
Birgitta Glenmark, måleri
“Birgittas måleri kännetecknas av en materiell nyfikenhet. Går man runt med Birgitta på stan eller sitter i ateljén kommer ständiga små utrop; Vad är det här! Den här skulle man kunna använda! Titta vilken vacker yta! Birgittas energi smittar av sig, man dras med i hennes entusiasm.
Målningarna vibrerar av samma energi. Lekfullheten är ledstjärna. Målningarna får mycket av sitt uttryck efter materialvalen. Målningar på glittrande tjärpapp som ger en mystisk gåtfull underton till bilden, metallpulver som förstärker blänket.
Andra målningar på papper med bläck som söker sin egen väg på det våta underlaget. Akryl på duk där penseln söker sin egen resa. Striktare, mer formfasta målningar på aluminium och luftiga målningar på rispapper. Det är som att materialet sätter tonen för uttrycket.
Det är ett abstrakt måleri, men man kan se spår och små tecken på vilka intryck som filtreras i måleriet. Det kan vara resor i Asien, möten med nya konstnärskap eller sommarkvällens ljus. Men framför allt föds målningarna ur sina verktyg. Det kan var skrapor, penslar, händer, sprayburkar eller kartongbitar eller en ipad.
Målningarna söker sitt eget uttryck. De är inte inställsamma. De bär på en råhet som skaver så som livet självt kan göra. De är bombastiska och sköra på en och samma gång. Men framför allt är det ett roligt, varmt och glädjefullt måleri Birgitta bjuder in oss till.”
Text av Astrid Sylwan från www.birgittaglenmark.com